Hide menu

Övergång från skolan till det första arbetet och socialt kapital

Abstract

Unga människor med samma utbildning får inte samma position och lön på arbetsmarknaden. En anledning är att utbildningskvalifikationer inte kan separeras från den människa som har dem. Den ekonomiska och sociala avkastningen som en individ får från sin utbildning beror, till stor del, på hennes sociala kapital. Mängden socialt kapital som individen har tillgång till, beror bl.a. på hennes socioekonomiska bakgrund, kön och etnicitet.
Syftet är att undersöka: 1)Vilken betydelse socialt kapital har för ungdomar som skaffar sitt första jobb, och 2), om det finns skillnader mellan barn till infödda och invandrare i fråga om tillgång till och avkastning på socialt kapital när de söker sitt första jobb?
Projektet ämnar granska arbetsmarknadsutfallet för ungdomar med samma utbildning, tre år efter avslutade studier från universitet och gymnasieskolor.
Metoddesignen är en kombination av kvantitativ och kvalitativ metod (enkät- och intervjustudier). Det innovativa med projektets teoretiska modell är att, förutom att betrakta utbildning som en bro mellan individens socioekonomiska bakgrund och hennes arbetsmarknadsstatus, även inkorporera individens sociala kapital i stratifieringsprocessen.

Keywords:

Education, Social capital/networks, Work

Description

This study addresses the impact of social capital on the status attainment process of young people at the start of their careers. The survey included questions about the job acquisition experience of a sample of young Swedish people who graduated in 2004 or 2005 from vocational schools and universities. The aim of study is to investigate how social class, gender and ethnicity affect accumulation of educational and social capital and thereby the outcomes of the school-to-work transition. Two research questions are posed: (i) Which characteristics of young people (class, gender and ethnicity) affect the probability of their completing higher education and achieving access to more social capital? (ii) How well are educational capital and social capital rewarded in the labour market?
The results confirm previous studies' findings about the lower educational achievements of young people with socially disadvantage background, and show that being a child from lower social classes and being a member of a stigmatized immigrant group is associated with a substantial social capital deficit.
When socioeconomic and demographic backgrounds as well as the human capital of respondents are controlled for, social capital is positively associated with level of salary, which indicates that social capital is a significant contributing factor in the status attainment process.

Publications

Behtoui, Alireza (2012), "Incorporation of children of immigrants, The case of descendants of Turkish immigrants in Sweden", Ethnic and Racial Studies DOI:10.1080/01419870.2012.696667

Other Academic Output

Paper presenter and workshop commentator (The impact of education and social capital at the beginning of working life), IMISCOE 7th Annual Conference.

Paper presented in Nordic Sociological Conference, August 4-8 2011, Oslo, "Education and Social Capital at the Beginning of Working Life"

Paper presented In IMISCOE Eighth Annual Conference, Warsaw, Poland, 7-9 September 2011, "Integration of children of immigrants from Turkey".

2008 - 2012

Funding

Forte Forskningsrådet arbetsliv, hälsa, välfärd
REMESO

REMESO Project Leader

Alireza Behtoui, Professor

Participants from REMESO

Anders Neergaard
Sabine Gruber

Contact for project

alireza.behtoui@liu.se


Last updated: 2013-05-07



Page responsible: erik.berggren@liu.se
Last updated: 2020-05-27