Hide menu

Utvärdering av utvecklingsprojektet ?Från invandrartätt till internationellt? i Linköpings kommun

Abstract

Denna studie är en utvärdering som genomförts på uppdrag av utbildningskontoret i Linköpings kommun under 2007-2008. Utvärderingen omfattar fortbildningsprojektet, "Från invandrartätt till internationellt" för anställda inom grund- och gymnasieskolan och genomfördes som en processutvärdering. Resultatet från granskningen kan läsaren ta del av i den refererade rapporten, som i första hand återger en kvalitetsbedömning av ett fortbildningsprojekt, men även kan läsas som ett nedslag i skolanställdas tal och föreställningar om ?mångkulturell skola?, ?kulturella skillnader? och ?invandrarelever?. De resonemang som förs fram av utvärderingens deltagare är vanligt förekommande och iakttagelserna har vistats på och diskuterats i en rad tidigare studier med fokus på skolan och etniska relationer. Inte minst att välmenande men oreflekterade inkluderingsambitioner från skolans sida riskerar att mynna ut i stigmatisering och uteslutning av elever med så kallad invandrarbakgrund.

Keywords:

Education, Ethnicity, Multiculturalism

Publications

Gruber, Sabine (2010). Utvärdering av utvecklingsprojektet "Från invandrartätt till internationellt" i Linköpings kommun. Linköping: Linköping University Electronic Press

2007 - 2009

Funding

REMESO Project Leader

Sabine Gruber, Associate Professor

Contact for project

sabine.gruber@liu.se


Last updated: 2011-04-27



Page responsible: erik.berggren@liu.se
Last updated: 2020-05-27