Hide menu

Etnicitet i förskolan: socialt samspel och institutionell praktik

Abstract

Etnicitet utgör en central aspekt i förskolan och har sedan flera decennier utgjort ett viktigt perspektiv i förskolans styrdokument. Det saknas dock systematiserad kunskap om hur etnicitet influerar förskolans praktik och samspelet mellan dess olika aktörer: personal, barn och föräldrar. Projektet syftar till att studera hur personal, barn och föräldrar iscensätter etnicitet i förskolans vardagliga praktik och interaktioner. Det utforskar hur betydelser av etnicitet är kopplade till förskolans institutionella sammanhang och hur etnicitet samverkar med andra kategorier, däribland kön. Projektets övergripande frågeställningar är: Hur tillskrivs etnicitet betydelse i förskolans verksamhet avseende organiseringen av personalens arbetsuppgifter? Hur hanteras flerspråkighet i förskolans dagliga verksamhet, i interaktioner mellan pesonal och barn och mellan personal och föräldrar? Hur influerar etnicitet barnens samspel med varandra? Delstudierna söker data om reflektioner, handlingar, tal och händelser och har en bred metodansats: deltagande observationer, enskilda- och fokusgruppintervjuer, videostudier och dokumentstudier. Projektet relaterar till två forskningsfält interaktionsstudier med fokus på den svenska förskolan och etnicitetsstudier med inriktning mot det svenska samhällets välfärdsinstitutioner.

Keywords:

Education, Ethnicity, Welfare , Preschool, Multilingualism

Other Academic Output

Paper presentation at the NERA-conference (Nordic Educational Research Association), Copenhagen March 2012

2009 - 2012

Funding

Vetenskapsrådet

REMESO Project Leader

Sabine Gruber, Associate Professor

Participants from REMESO

Tünde Puskas

Participants not from REMESO

  • Fil.dr Polly Björk-Willén (project leader), Department of Social and Welfare Studies, Linköping Univ

Contact for project

sabine.gruber@liu.se


Last updated: 2011-11-08



Page responsible: erik.berggren@liu.se
Last updated: 2020-05-27