Hide menu

Karriärval för ungdomar med invandrarbakgrund - övergångar, strategier och inriktningar inom utbildning och arbete

Abstract

Detta projekt fokuserar på karriärval av ungdomar med invandrarbakgrund. Det utforskar frågor om utanförskap och integration, vikten av socialt och kulturellt kapital för skolprestationer. Projektet analysera reflektioner kring karriärvägar i ett svenskt och transnationellt perspektiv. Det viktigaste resultatet av projektet är en avhandling om etniska studier med fokus på unga personers karriärval, deras strategier och inriktningar och deras reflektioner kring dessa val. Den centrala frågeställningen i avhandlingen är hur unga personer med utländsk bakgrund göra sina val när det gäller utbildning eller arbete. Vilka är de ambitioner, föreställningar och visioner hos dessa ungdomar? Mot bakgrund av vilka influenser, villkor, begränsningar och möjligheter gör de sina val, är centrala frågor? Undersökningen visar på ungdomars egna uppfattningar om sina val, agens och motiv. Metoder som används är individuella och fokusgruppsintervjuer med ungdomar i gymnasieskolan i kombination med deltagande observation i gymnasieskolor i Stockholm. Lärare och övrig personal har också intervjuats.

Keywords:

Education, Social exclusion/inclusion, Work, Social capital, Transnational

Description

The analysis shows that the family?s social position and the parents? careers form an important vantage point facilitating young people to assess future opportunities. Results indicate that structured individualization in terms both of social class and ethnicity affects young people's career choices and their horizons of opportunity. Furthermore, the study highlights how career choices need to be understood in relation to a horizon of opportunity encompassing both a temporal and a spatial dimension. Young people's horizons of opportunity are obscured by perceived ethnic discrimination in the labour market, as well as by ethnic categorizations at school affecting their careership. When young people in their narratives position themselves in the context of their parents' homeland, they extend the scope of action in a symbolic but also practical sense. By taking into account their translocal position, we see how positioning in different spatial contexts is associated with shifts in the horizon of opportunity that are related to career choices.

Publications

Lundqvist, Catarina (2010). Möjligheternas horisont: etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer. Diss. Linköping: Linköpings universitet, 2010
Lundqvist, Catarina & Aleksandra Ålund (2007) 'Social exkludering och motstånd: utbildning och arbete i multietniska ungdomssammanhang' i Olofsson, Jonas & Thoursie, Anna (red.), Ungas framtidsvägar. Möjligheter och utmaningar. Agoras årsbok 2006. Stockholm: Agora.
Lundqvist, C. (2007) 'Arbetsplatsförlagd utbildning: Karriärvägledning och/eller sortering?', i: Dahlstedt, M. m.fl. (red.) Utbildning, arbete, medborgarskap, Umeå: Boréa
Lundqvist, Catarina (2007.) 'Transnationella horisonter i val av utbildning och karriär', i Olsson, Erik, Lundqvist, Catarina, Rabo, Annika, Åkesson, Lisa, Sawyer, Lena & Wahlbeck, Östen (red.), Transnationella rum, Umeå: Boréa
Lundqvist, Catarina, (2006) Karriärvägar för ungdomar med utländsk bakgrund: framtidsplaner, orienteringar och strategier mellan utbildning och arbete, Bilaga till Rapport Integration 2005, Norrköping: Integrationsverket.

2004 - 2010

Funding

Linköpings universitet

REMESO Project Leader

Catarina Lundqvist, PhD

Scientifically Responsible

Aleksandra Ålund, Professor Emerita

Participants not from REMESO

  • Docent Erik Olsson, CEIFO, Stockholms universitet (biträdande handledare), fd REMESO

Contact for project

aleksandra.alund@liu.se


Last updated: 2011-05-30



Page responsible: erik.berggren@liu.se
Last updated: 2020-05-27