Hide menu

Civila samhället organisationer och utbildningsresultat för ungdomar i marginaliserade bostadsområden

Abstract

Utbildning är centralt för ungdomars framtida välgång. Vårt forskningsprojekt har syftet att beskriva, analysera och jämföra betydelsen av det civila samhällets föreningsliv för skolprestationer hos ungdomar i storstad- respektive småortsområden i Sverige:

1) Finns det skillnader i föreningar som har ungdomarna i fokus mellan storstad- respektive småortsområden?
2) bidrar deltagande i föreningslivet till en positiv skolutveckling bland ungdomar i dessa områden?
3) På vilket sätt inverkar tillhörigheten till sociala identiteter som klass, kön och etnicitet eventuellt denna positiva effekt?
4) På vilket sätt kommer denna positiva effekt till stånd?
5) Utöver skolprestationerna, kan ett sådant medlemskap inskränka andra aspekter av det sociala livet för dessa ungdomar?

Teoretiskt är studien baserad på begreppet socialt kapital, i synnerhet såsom det avgränsats av Pierre Bourdieu och Bourdieu-inspirerade teoretiker och kompletteras med teorier om civilt samhälle, resursmobilisering och sociala organisationer. Den metodologiska designen av projektet består av såväl kvalitativa som kvantitativa metoder.

Keywords:

Civil society, Education, Segmentation, Marginalised areas, Success factors

2015 - 2019

Funding

Vetenskapsrådet

REMESO Project Leader

Anders Neergaard, Professor

Participants not from REMESO

  • Participating Associate Professor fredrik hertzberg (Stockholm university)
  • Project leader Associate Professor Alireza Behtoui /Stockholm university, Södertörn university)

Contact for project

anders.neergaard@liu.se


Last updated: 2019-01-08



Page responsible: erik.berggren@liu.se
Last updated: 2020-05-27