Hide menu

Active Citizenship and Democracy for the New Millennium

Abstract

In Sweden, as in other countries, calls for partnership between state institutions, market and local communities, punctuate discussions of a number of areas of public policy. In recent years, political parties from left to right have stressed that public policy needs to view the exercise of power as one based on "bottom-up" rather than from top-down strategies. These calls for a bottom-up approach reflect a gradual shift that has increasingly put en emphasis on individual agency and freedom of choice vis-à-vis governmental control, endeavours to achieve equality and promote democratic participation, i.e. a shift towards the ideal of an active citizenship. The project engages with normative as well as substantial dimensions of the notion of active citizenship in Swedish politics at the turn of the Millennium, focusing on the relationships between democratic participation and social citizenship in the multi-ethnic society.

Keywords:

Governance , Multiculturalism, Welfare , Agency, Politics

Publications

Dahlstedt, M. (2007). Inflytande och politisk jämlikhet. In: Hjerm, M. & Peterson, A. (eds) Etnicitet: Perspektiv på samhället. Malmö: Gleerups
Dahlstedt, M. (2008). På demokratins bakgård: Om "invandrare", representation och politik. In: Darvishpour, M. & Westin, C. (eds) Migration och etnicitet. Lund: Studentlitteratur
Dahlstedt, M. (2008). "From Camel-Boy to MP": The Politics of Agency and Exclusion in Swedish Political Parties. In: Pojmann, W. (eds) Migration and Activism in Europe since 1945. Basingstoke: Palgrave Macmillan
Dahlstedt, M. (2009). Politik som makeover. Socialistisk Debatt, 1/09, 71-93
Dahlstedt, M. (2008). Now You See It, Now You Don?t: Reconsidering the Problem of Representation. Policy Studies, 29 [2], 233-248
Dahlstedt, M. (2008). "Att ställa krav är att bry sig": Spekulativ politik och kravmärkningens grammatik. In: Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (eds) Den bästa av världar? Betraktelser över en postpolitisk samtid. Stockholm: Tankekraft
Dahlstedt, M. (2008). Viljan att "göra om sig": Terapeutiska tekniker, social och emotionell träning. Locus, 20 [3-4], 50-64
Dahlstedt, M. (2009). Arbete, rätt eller plikt?. Socialvetenskaplig Tidskrift, 16 [1], 84-91
Dahlstedt, M. (2009). Framåt, bakåt, varåt?. Socialvetenskaplig Tidskrift, 16 [2], 210-212
Dahlstedt, M. (2009). Aktiveringens politik: Demokrati och medborgarskap för ett nytt millennium. Malmö: Liber
Dahlstedt, M. (2009). The Will to Activate: Employability, Social Exclusion and Labour Market Policies in Sweden. In: Neergaard, A. (eds) European Perspectives on Exclusion and Subordination: The Political Economy of Migration. Maastricht: Shaker
Dahlstedt, M. (2009). På tvären: IMER i brytningstider. In: Olsson, E. & Rabo, A. (eds) Vem älskar imerforskning? En jubileumsskrift för CEIFO 2009. CEIFO: Stockholm University
Dahlstedt, M. (2010). Hårda nypor för ett mjukt samhälle? Om medialisering och rasifiering i utspelspolitikens Sverige. Sociologisk Forskning, 47 [3], 35-56
Dahlstedt, M. (2012). Var god reflektera! Reflektioner kring lärandeideal och lärarutbildning i förändring. In: Edvardsson Stiwne, E. (red.) Utbildning - undervisning - utmaning - utveckling: LiU:s utvecklingskonferens 10 mars 2011. Centrum för undervisning och lärande, Linköpings universitet
Dahlstedt, M. (2013). The Politics of Labour Market Activation: Employability, Exclusion and Active Citizenship, Revija za Sociolgiju [accepted]
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (2011) The Confessing Society: Foucault, Confession and Practices of Lifelong Learning. London: Routledge
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (2013). Family Makeover: Coaching, Confession and Parental Responsibilisation. Pedagogy, Culture and Society, DOI: 10.1080/14681366.2013.812136
Dahlstedt, M., Fejes, A. & Schönning, E. (2011). The Will to (De)liberate: Shaping Governable Citizens Through Cognitive Behavioral Programmes in School. Journal of Education Policy. 26 [3]; 399-414
Dahlstedt, M. & Hertzberg, F. (2011). Den entreprenörskapande skolan: Styrning, subjektskapande och entreprenörskapspedagogik, Pedagogisk Forskning i Sverige. 16 [3], 179-198
Dahlstedt, M. & Hertzberg, F. (2012). Schooling Entrepreneurs: Entrepreneurship, Governmentality and Education Policy in Sweden at the Turn of the Millennium. Journal of Education, 3 [2], 242-262
Dahlstedt, M. & Hertzberg, F. (2012). Governmentality og entrepreørskap. In: Rønbeck, A. E. (ed.) Inspirert av Foucault: Diskusjoner rundt nyere pedagogisk empiri. Oslo: Fagbokforlaget
Dahlstedt, M. & Olson, M. (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap, Malmö: Gleerups
Dahlstedt, M., Rundqvist, M. & Vesterberg, V. (2011). Medborgarskap, etnicitet, migration. TheMES: Themes on Migration and Ethnic Studies, 39
Dahlstedt, M., Rundqvist, M. & Vesterberg, V. (2013). Medborgarskap - rättigheter, skyldigheter och medborgarideal i förändring. In: Dahlstedt, M. & Neergaard, A. (eds) Migrationens och etnicitetens epok: Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber
Dahlstedt, M. & Tesfahuney, M. (2009). Panglossia. Tidskrift för Politisk Filosofi, 2, 6-23
Dahlstedt, M. & Tesfahuney, M. (2010). Speculative Pedagogy: Education, Entrepreneurialism and the Politics of Inclusion in Contemporary Sweden. Journal for Critical Education Policy Studies. 8 [2], 249-274
Dahlstedt, M. & Tesfahuney, M. (2012). Tillspetsad spekulation. Tidskrift för Genusvetenskap. [1-2], 76-83
Khayati, K. & Dahlstedt, M. (2013). Diaspora - relationer och gemenskap över gränser. In: Dahlstedt, M. & Neergaard, A. (eds) Migrationens och etnicitetens epok: Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber
Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. [eds] (2008). Den bästa av världar? Betraktelser över en postpolitisk samtid. Stockholm: Tankekraft
Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (2008). Inledning: Tankar om en postpolitisk samtid. In: Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (eds) Den bästa av världar? Betraktelser över en postpolitisk samtid. Stockholm: Tankekraft
Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (2008). Tärningen är kastad! Entreprenörialism, kasinosamhället och postpolitikens moral. In: Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (eds) Den bästa av världar? Betraktelser över en postpolitisk samtid. Stockholm: Tankekraft
Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (2008). Fångad i spelet? Spekulationer kring den bästa av världar. In: Tesfahuney, M. & Dahlstedt, M. (eds) Den bästa av världar? Betraktelser över en postpolitisk samtid. Stockholm: Tankekraft

Other Academic Output

Dahlstedt, M. (2007). Spekulationer kring en postpolitisk samtid. Paper presented at the annual meeting of the Swedish Political Science Association, Norrköping, October 17-18
Dahlstedt, M. (2008). Politik: eller konsten att göra om sig: Betraktelser över en postpolitisk samtid. Public lecture at Arbetets museum, Norrköping, October 7
Dahlstedt, M. (2009). Politik: eller konsten att göra om sig: Betraktelser över en postpolitisk samtid. Presentation at the workshop From Welfare Systems to Welfare Societies: Changing Perspectives of Nordic Welfare Model(s) in Times of Globalization, Nordiskt sommaruniversitet, CKS, Linköping University, January 22-24
Dahlstedt, M. (2009). Aktiveringens politik. Paper presented at the Department of Political Science, Örebro University, October 13
Dahlstedt, M. (2011) (O)viljan att reflektera: Reflektioner kring lärande och lärandeideal för ett nytt millennium. Paper presented at LiU:s utvecklingskonferens 10 mars 2011, CUL, Linköping University, March 10
Dahlstedt, M. (2011). What Citizenship is there to be Active about?, Changing Notions of Citizenship: Past, Present & Future, June 16-17, Medelhavsmuseet
Dahlstedt, M. (2012). Learning for Active Citizenship, Changing Notions of Citizenship: Past, Present and Future, May 23-25, The Swedish Research Institute, Istanbul
Dahlstedt, M. (2013). The Why, Who and How of Citizenship Education?, The Role of Education in Democratic Societies, March 25-26, The Swedish Research Institute, Alexandria
Dahlstedt, M. (2013). Tillbaka till framtiden: Medborgarskap, välfärd och valofrihetens politik, Public lecture at Almedalen, July 4, Visby
Dahlstedt, M. & Tesfahuney, M. (2009). The Gambling State: Speculative Pedagogy and Governmentality. Paper presented at the workshop Migration, State and Pedagogy: Exploring a New Research Area of Pedagogy, August 26-27, Tisvilde, Denmark
Dahlstedt, M. & Tesfahuney, M. (2009). The Speculative State, Education and the Commons. Paper presented at the conference What is the Common?, Gothenburg University, October 10-11
Fejes, A. & Dahlstedt, M. (2012). The Confessing Society, Nordic Educational Research Association, 40th Congress: Everyday Life, Education and their Transformations in a Nordic and Globalized Context, March 8-10, Aarhus universitet, Köpenhamn
Olson, M., Nicoll, K., Fejes, A. & Dahlstedt, M. (2011). Citizen Formation In and Outside School, American Educational Research Association, April 8-12, New Orleans

2007 - 2013

Funding

FAS/FORTE Research environment funding
Vetenskapsrådet

REMESO Project Leader

Magnus Dahlstedt, Professor

Contact for project

magnus.dahlstedt@liu.se


Last updated: 2013-09-05



Page responsible: erik.berggren@liu.se
Last updated: 2020-05-27